Ersättning vid försening
Särskilda villkor vid Ersättning vid försening från 15 december 2022
Detta dokument kompletterar ”Hallandstrafikens allmänna resevillkor”.
Detta dokument gäller vid nedan resor med Hallandstrafiken:
• Resor inom Halland
• Resor till/från angränsande län (inklusive Danmark) med biljett såld av Hallandstrafiken
För resor mellan Sverige och Danmark som inte omfattas av sträckorna ovan hänvisas till
Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 782/2021 av den 29 april 2021 om rättigheter
och skyldigheter för tågresenärer samt Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) nr
181/2011 av den 1 februari 2011 om passagerares rättigheter vid busstransport.
1 Allmänna förutsättningar för ersättning
1.1 Hallandstrafikens ansvar för förseningar, inställda resor och följder därav begränsar sig till vad
som anges i detta dokument och Hallandstrafiken ersätter således inte några andra kostnader eller
skador än vad som anges i detta dokument.
1.2 Trafik utförs enligt vid var tid offentliggjord tidtabell.
1.3 Vid befarad eller inträffad försening vid Resa med Hallandstrafiken kan Resenären ha rätt till
ersättning för skäliga kostnader för annan transport eller prisavdrag. Denna rätt följer lagen om
kollektivtrafikresenärers rättigheter, se lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter.
1.4 En Resa är att betrakta som försenad om ankomsttiden till Resans slutdestination sker vid en
senare tidpunkt än vad som framgår av transportavtalet, eller om ankomsttiden inte anges där,
den offentliggjorda tidtabellen.
1.5 Resenären har inte rätt till ersättning i följande fall:
a) Vid fel i tidtabeller efter det att rättelse gjorts genom stations/hållplatsanslag och/eller införande
på Hallandstrafikens hemsida.
b) Vid Resa där byte ingår, om detta inte anges i den offentliggjorda tidtabellen.
c) Om Resenären lämnat oriktiga uppgifter, eller i övrigt missbrukat förseningsersättningen.
1.6 Om Hallandstrafiken har ställt in eller senarelagt tiderna för en enskild trafiktjänst, ska
bedömningen av om Resan är försenad göras utifrån den ändrade tiden för ankomst i stället för
den offentliggjorda tidtabellen, om information om ändringen har offentliggjorts åtminstone tre (3)
dygn före den tid för avgång som framgår av den offentliggjorda tidtabellen. Detta gäller inte i de
fall Resans ankomsttid till slutdestination framgår av transportavtalet.
1.7 Rätt till ersättning förutsätter normalt sett att Resa sker eller skulle ha skett, med ett Giltigt
Färdbevis.
1.8 Om Resenären inte har betalt för Resan, får Hallandstrafiken avräkna den kostnad som
Resenären skulle ha haft om denne hade betalat för Resan, innan utbetalning av ersättning sker.
1.9 Varje ansökan om förseningsersättning utreds och prövas innan Hallandstrafiken beslutar om
ersättning.
1.10 Ogrundade försök att ansöka om ersättning vid försening kommer att polisanmälas av
Hallandstrafiken.
1.11 Reklamation ska ske inom skälig tid. Omständigheter av personlig natur som sjukdom,
vistelse på annan ort eller liknande är av betydelse för bestämmande av om Resenären, har
reklamerat inom skälig tid. En reklamation som lämnas inom två (2) månader efter det att Resan
avslutades eller skulle ha avslutats, ska dock alltid anses ha lämnats i rätt tid.
Vid krav på ersättning för annan transport vid försening eller prisavdrag vid försening ska
reklamation ske via Hallandstrafikens hemsida, Hallandstrafikens kundcenter eller Hallandstrafikens
kundtjänst. Resenär kan också skicka reklamation till:
Hallandstrafiken handläggning, Box 269, 311 23 Falkenberg
1.12 Regler om preskription finns i lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter.
2 Krav på dokumentation
2.1 Biljett-id eller bokningsnummer ska alltid bifogas till reklamationen.
2.2 Vid krav om ersättning för taxikostnader ska taxameterkvitto i original bifogas reklamationen. I
de fall taxiresan betalts via till exempel app, ska lämpligt kvitto bifogas reklamationen.
2.3 Vid krav om ersättning för annan transport ska Resenär styrka de faktiska kostnader Resenär
haft.
3 Förseningsersättning vid Resa med Hallandstrafiken
Resenär får begära ersättning enligt något av följande alternativ:
A. Ersättning för annan transport
Om det finns skälig anledning att anta att en Resa kommer att bli 20 minuter försenad eller mer,
har Resenären rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport för att nå Resans
slutdestination. Detta gäller även om det inte har ingåtts ett avtal om transport för den Resa som
befaras bli försenad, om Resenären särskilt har inrättat sig efter den transporten. Annan transport
kan vara andra transportmedel inom kollektivtrafiken eller Resa med eget fordon eller taxi.
Kostnaden ska kunna styrkas. Detta gäller till exempel i de fall Resenär ansöker om ersättning för
parkeringskostnad eller kostnad vid Resa med eget fordon över Öresundsbron.
Högsta ersättningen för annan transport ersätts med ett maximalt belopp på för närvarande 1450
kronor (för händelser från 230101). Detta motsvarar 1/40 av gällande prisbasbelopp. Nämnda maxbelopp gäller per Resenär och kan således, då styrkt faktisk kostnad överstiger maxbeloppet, läggas ihop för flera Resenärer som väljer att samåka med taxi. I de fall Resenärer delat på kostnaden för taxi rekommenderar Hallandstrafiken att Resenärerna begär delat kvitto av föraren. För Resa med
Tillsammansrabatt är ersättningen begränsad till det antal personer som ingår i biljetten.
Ersättning för Resa med eget fordon ersätts enligt Skatteverkets norm för skattefri ersättning.
Registreringsnummer ska anges i reklamationen.
B. Prisavdrag(återbetalning av del av/hela biljettpriset)
Om en Resa är 20 minuter försenad eller mer till slutdestination, har Resenären, om han eller hon
inte begär ersättning för annan transport vid befarad försening, rätt till kontant prisavdrag med
a) 50 % av det pris som Resenären betalt för Resan om förseningen uppgår till 20-39 minuter.
b) 75 % av det pris som Resenären har betalt för Resan, om förseningen uppgår till 40-59
minuter, eller
c) Hela det pris som Resenären har betalat för Resan, om förseningen uppgår till mer än 60
minuter (60 minuter eller mer).
Resans pris motsvarar det belopp som Resenär betalt för biljetten. Ersättning under 25 SEK utbetalas
inte kontant utan Resenär får i stället en värdekod på minst 25 SEK.
Vid begäran av ersättning vid Resa med periodbiljett räknas kostnaden för enskild Resa med
periodbiljettens pris/genomsnittlig nyttjandegrad (för närvarande 30 enkelresor/30 dagar,
255 enkelresor/365 dagar samt två (2) enkelresor/24-timmarsbiljett).
4 Ersättningsformer
A. Värdekod via e-post/sms
För Resenär som begär ersättning prisavdrag i form av värdekod via e-post/sms utgår
extra ersättning med 30 %.
Värdekod via e-post/sms kan nyttjas vid köp av biljett i Hallandstrafikens app, på ”Mitt konto” samt
på Hallandstrafikens kundcenter.
B. Kontant utbetalning
Resenär som begär kontant ersättning från Hallandstrafiken måste inkomma med giltigt
kontonummer för utbetalning. Om det är en internationell bank måste man även ange IBAN/SWIFT.
Utbetalning av ersättning sker normalt sett inom 7 bankdagar från det att Resenär meddelats att
ansökan är godkänd.
Eventuella kostnader för överföring betalas av Resenären.
5 Meningslös Resa
Vid en Försening, eller om det är sannolikt med en Försening, med mer än 60 minuter (60
minuter eller mer) till slutdestinationen under pågående Resa, har en Resenär rätt till ersättning
med 100 procent av Resans pris för den eller de delar av Resan som inte fullföljts eller den eller
de delar som fullföljts, om Resan har blivit meningslös med tanke på Resenärens ursprungliga
ändamål för Resan. Resenären har även rätt till en returresa snarast möjligt till den första
avreseorten om detta är relevant.
En Resa anses ha blivit meningslös om Resenären valt att avbryta sin Resa och återvänt till
avgångsplatsen eller återvänt till avgångsplatsen senast med första förbindelse 30 minuter efter
ankomsten till den ursprungliga slutliga ankomstplatsen.
Rätt till återbetalning enligt denna punkt gäller inte för innehavare av periodbiljett.