Har du köpt din biljett av oss?
Om du har köpt din biljett i vår app, på Mitt konto, ombord på bussen , i någon av våra biljettautomater, butiker eller återförsäljare i Halland, ansöker du genom att klicka på knappen nedan:

Har du köpt din biljett i ett annat län?
Har du köpt din biljett i ett annat län eller i ett annat läns app, ansöker du om ersättning i respektive län:
Skåne/Köpenhamn »
Västra Götaland »
Kronoberg »
Kalmar »
Blekinge »
Har du förköpt din biljett av till exempel SJ eller Öresundståg?
Då ansöker du hos det län där resan startade, se ovan.
Har du köpt din biljett i Danmark?
Har du en biljett från DSB (Danmark) hänvisar vi dig till DSB förseningsersättning»
Resplus
Om du har rest med en förbokad Resplus-biljett med byte mellan olika tåg och blir försenad så gör du din ansökan om ersättning via Resplus hemsida. Vid Resplusresor gäller särskilda regler för förseningsersättning.
Här kan du ansöka om förseningsersättning för din Resplusresa »
Läs mer om Resplus förseningsersättning »
Alternativt färdmedel
Om det finns rimlig anledning att anta att resan blir mer än 20 minuter försenad har du rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport. Alternativt färdmedel kan t.ex. vara bil, taxi eller annat trafikbolag.
- Annat trafikbolag (t.ex. FlixBus, SJ): Färdbevis måste kunna uppvisas på begäran.
- Taxi: Taxameterkvitto i original krävs. Är ni fler som reser i samma taxi krävs delat taxameterkvitto i original. Kvittot skickas i original (portofritt) till följande adress:
Hallandstrafiken AB
Svarspost 300 058 900
311 20 Falkenberg
- Bil: Milersättning enligt Skatteverkets normer. Ersättning utgår per bil, inte per resenär. Minimibelopp 25 kronor.
Högsta ersättningen för taxi och bil är 1/40 av det prisbasbelopp enligt 2 kap. 7 § socialförsäkringsbalken som gäller för det år då resan skulle ha avslutats. För 2022 är högsta belopp 1215 kr, (inklusive parkeringsavgift) vilket motsvarar 1/40 av prisbasbeloppet 2022.
Undantag för förseningsersättning
Förseningsersättning lämnas inte i de fall information om trafikstörning publicerats minst tre dygn i
förväg. Om ytterligare händelser tillkommer som innebär förseningar från den tillfälliga tidtabellen
utbetalas ersättning enligt ordinarie ersättningsregler.
Innehåller din resa ett byte måste resan ha en godkänd bytesmarginal för att förseningsersättningen
ska gälla. Reseförslag från Hallandstrafikens reseplanerare (både på web och i app) ger alltid godkänd bytesmarginal.
Gällande lagar
Förseningsersättningen baseras på vad som anges i lag 2015:953 om kollektivtrafikresenärers
rättigheter, samt i EU förordning (1371/2007) om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.
Vilken lag som tillämpas beror på hur lång linjesträckningen är på det färdmedel du åkt med, alltså
inte din egen res-sträcka. Vi ger dig dock alltid den ersättning som är mest förmånlig för dig.
Om du har en linjesträckning som är under 15 mil så har du rätt till Förseningsersättning enligt lag
2015:953. Det innebär att du får ersättning om din resa med oss blir minst 20 minuter försenad enligt följande nivåer:
- Försening 20 till 39 minuter
50 procent av resans pris.
- Försening 40 till 59 minuter
75 procent av resans pris.
- Försening på över 60 minuter
100 procent av resans pris.
Om du reser med ett färdmedel som har en linjesträckning på 15 mil eller mer så har du rätt till
Förseningsersättning enligt EU-förordningen (EU förordning (1371/2007). Det innebär att du får
ersättning om din resa blir minst 60 minuter försenad enligt följande nivåer:
- Försening 60 till 119 minuter
25 procent av resans pris.
- Försening på över 120 minuter
50 procent av resans pris.