Hur gäller skolbiljetten?
Antingen får eleven en biljett som gäller för hemkommunen, eller en biljett som gäller över hela vårt trafikområde (Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm och Hylte). Vilken biljett eleven får bestäms av skolan/kommunen.
Med skolbiljetten reser eleven obegränsat mellan kl. 04-20 alla skoldagar under läsåret. Biljetten är inte giltig under loven (jul-, sommar-, höst-, sport- samt påsklov).
- Giltighet höstterminen 2024: 12 augusti – 20 december
- Giltighet vårterminen 2025: 6 januari – 13 juni
Biljetten gäller med all vår trafik - buss, tåg och linjelagd anropsstyrd trafik inom biljettens giltighetsområde.
Vad gäller för elever som ska resa över länsgräns? (utom till Västtrafik)
Om ni har skolelever som reser till och från skolan över regiongränser så har vi nu möjlighet att ställa ut biljetter som gäller på båda sidorna av gränsen för att underlätta både för skoleleverna och för vår personal på tågen och bussarna. Eleven ska inte behöva känna oro inför sin resa.
Hör av er till skola@hlt.se vid eventuell beställning.
Vad gäller för elever som ska resa till Västtrafiks trafikområde?
Då behöver du köpa en kompletterande biljett till eleven från Västtrafik, det gör du via vasttrafik.se/skola.
Hur flyttar jag skolbiljetter från resekort till appen?
Se till att eleven är registrerad med sitt telefonnummer i Hallandstrafikens app. Sök därefter upp eleven i Skolportalen och lägg till telefonnumret. Nu kopplas biljetten till appen och eleven har därmed tillgång till den i sin telefon.
Hur gör jag om eleven byter telefonnummer?
Eleven får registrera sitt nya telefonnummer i appen och ni ändrar därefter detta i Skolportalen. Biljetten flyttas då automatiskt med till det nya numret.
Eleven kan inte öppna sin skolbiljett i appen, vad har hänt?
Kontakta skola@hlt.se så kan vi titta på biljetten. Om det är något fel så ser vi till att lösa detta. Det kan dock vara så att eleven missbrukat sin biljett och brutit mot de användarvillkor som gäller för appen och lånat ut sin biljett till andra personer. Då spärras appen och eleven kan inte använda den för att ha sin skolbiljett under 30 dagar. Då får eleven i stället ha sin biljett på ett plastkort.
Vad gäller första skoldagen?
Elever som inte har fått sin skolbiljett innan skolstart har rätt att resa till sin skola första skoldagen för att kvittera ut sin biljett. Hemresa utan skolbiljett bekostar eleven själv. Detta gäller enbart elever som har blivit berättigade skolbiljett.
Vilka datum behöver jag ha koll på inför läsåret 24/25?
- 28 juni – Skolbiljetterna blir tillgängliga i Skolportalen och ni kan börja beställa biljetter till elever så att de har dessa i god tid inför skolstart
- 12 augusti – Skolbiljetterna börjar gälla
- 23 augusti – Ekonomiskt startdatum
Hur länge gäller skolbiljetten?
Skolbiljetten gäller för läsåret 24/25 till den 13 juni 2025 (inte giltig på något lov).
Vilket är det ekonomiska startdatumet för skolbiljett?
Hallandstrafiken sätter ett ekonomiskt startdatum en kort tid efter det att skolan har börjat för terminen. På så sätt hinner ni avsluta biljetter utan att bli debiterade för dessa om eleven inte ska resa.
Jag har inte fått mina extrakort jag beställt – hur gör jag?
Kontrollera gärna internt hos er en extra gång om någon har tagit emot paketet. Vi har som rutin att inte skicka ut paket under sommaren när vi vet att det inte är full bemanning på skolorna. Har inte paketet kommit så hör av dig till oss på skola@hlt.se.
Hur kan vi få tag på utbildningsmaterial om Skolportalen?
Hör av dig till skola@hlt.se för att ta del av vårt utbildningsmaterial och/eller boka in utbildningstillfälle.
Hur ansöker jag om nytt konto i Skolportalen?
Ny skola eller kommun som behöver ett konto i Skolportalen kan maila skola@hlt.se eller kontakta nuvarande administratör som har möjlighet att lägga upp fler användare.
Vem lägger till ny administratör i Skolportalen?
Detta kan den som är organisationsadministratör göra i Skolportalen under fliken ”Administratörer”, klicka på ”Skapa ny administratör” och följ instruktioner.
Hur lägger jag till eller tar bort en administratör i portalen?
Detta gör du inne i Skolportalen. Klicka på ”Administratörer” och klicka på den administratör du önskar ta bort. Om du önskar lägga till så klicka på ”Skapa ny administratör”.
Beställning av kort stämmer inte överens med antal nya elever, vad kan det bero på?
Det kan vara så att du importerat en lista och att vissa personer då inte varit registrerade i appen. Dessa följer då inte med vid import utan måste läggas till manuellt. Så har för vana att kontrollera de elever som finns i gruppen med den lista som du importerat.
Vad ska jag ange under ”Biljettyp” i filen som jag laddar upp i Skolportalen?
Du ska ange STANDARD.
Kan jag ladda upp en elev manuellt i Skolportalen?
Ja, det kan du göra. Elever kan läggas till manuellt via ”Lägg till elev” (följ instruktioner i Skolportalen). Detta rekommenderas om ni har få elever som ska ha skolbiljett.
Hur byter jag ett kort till eleven?
Gå in i Skolportalen och sök upp eleven. Lägg till det nya kortnumret och ta bort det gamla.
En av våra elever har fått en tilläggsavgift/kontrollavgift – hur gör vi?
Personen får överklaga på Hallandstrafikens hemsida. Därifrån fattas beslut huruvida resenär ska betala eller ej. Det är alltid upp till resenär att ta reda på vad som gäller för sin resa innan den påbörjas.
Kan jag köpa en biljett i Skolportalen till en elev med sekretesskyddade uppgifter?
Det går bra, du får koppla ett fingerat personnummer.
Hur ändrar jag fakturauppgifter?
Du mejlar skola@hlt.se
Hur återställer jag mitt lösenord?
I Skolportalen loggar du in med ditt privata BankID. Om du behöver uppdatera e-post eller liknande så kontakta personen som är ansvarig för er skola, alternativt oss på skola@hlt.se.
Kortet blippar rött på bussen/tåget – vad är fel?
Det kan finnas många olika anledningar. Kontrollera i Skolportalen att biljetten är kopplad till kortet och att eleven reser med samma kortnummer som biljetten är kopplad till i Skolportalen. Om det fortfarande inte fungerar kontaktar du som administratör oss på skola@hlt.se. Vi vill gärna veta:
- Hållplats
- Linje
- Tidpunkt
- Telefonnummer/resekort till eleven
Kan jag ladda upp elever som ska på prao i Skolportalen?
Ligger inte eleven i Skolportalen så kan ni skapa en ”praktikgrupp” och lägga upp eleven i portalen. Om eleven redan är registrerad så kan administratören beställa biljetter till eleven i portalen.
Hur köper jag praktikbiljetter?
Du köper de antingen via Skolportalen eller genom att använda det formulär som alla skolor har fått tillgång till.
Vad är en Skolbiljett EXTRA?
Skolbiljett extra är en skolbiljett som gäller oavbrutet under hela läsåret, alltså även under lov och helger. Denna biljett är därför också dyrare. Ni måste avgöra på kommunal nivå om ni ska erbjuda era skolkortsberättigade elever denna biljett. Annars kan vi tipsa om vår Fritidsbiljett som eleven kan lösa själv, det är ett prisvärt alternativ som kompletterar skolbiljetten.
Vi ska ut och resa, kan man boka extra bussar?
Generellt sett så kan man inte boka extra linjebussar av oss, utan då får man vända sig till ett privat bussbolag.
Hur köper vi en gruppbiljett för vår resa?
Hallandstrafiken erbjuder att resa via faktura via Hallandstrafikens app. Ni kan läsa mer om detta på sidan Bli företagskund (hallandstrafiken.se)
Hur reser elever till ”Öppet hus” eller annan motsvarande aktivitet som arrangeras av skolan utanför biljetten giltighetstid?
Detta är inte en typ av aktivitet som faller inom ramarna för skolbiljetter. Vi rekommenderar er som skola att i god tid kontakta skola@hlt.se för att se på en lösning som kan passa er.
Vi vill exportera specifik elevs användning av sin biljett, hur gör vi?
Hallandstrafiken är mycket restriktiv med att lämna ut uppgifter om elevers resor. Ansökan om utdrag av resor måste ske till vår GDPR-ansvarig.
Hur kontaktar jag kundtjänst för skolservice?
Du mejlar skola@hlt.se.