Resbehovet styr
De resbehov som du och resten av hallänningarna har styr hur vi utvecklar vår trafik. Varje år tar vi fram en kollektivtrafikplan. I den ser vi över hur vi kan utveckla trafiken de närmaste tre åren framåt. Planen utgår ifrån Region Hallands prioriteringar och hallänningarnas resbehov, som beskrivs i det regionala trafikförsörjningsprogrammet.
Fokus på jobb och skola
Vårt största fokus är att ta dig till jobb och skola, men även andra ställen som du behöver resa till i din vardag. I de områden där många bor finns det mer trafik, och i områden där färre bor finns det mindre trafik. Vi ser hela tiden över hur mycket trafik som behövs på olika ställen och mellan olika områden. Alla i Halland kan åka någon form av kollektivtrafik, som lägsta nivå erbjuder vi grundläggande resmöjligheter genom närtrafik.
Västkustbanan viktig för Hallands utveckling
Västkustbanan är grunden i vår trafik och väldigt viktig för Hallands utveckling. På Västkustbanan går Öresundstågen mellan Göteborg och Danmark, Kungsbackapendeln mellan Kungsbacka och Göteborg. Och från december 2015 går det även Pågatåg mellan Halmstad och Helsingborg. Mellan Varberg och Göteborg har vi förstärkt med Västtåg och sedan december förra året stannar alla Öresundståg i Åsa på lördagar och söndagar.
Vi har även tågtrafik på Viskadalsbanan mellan Varberg och Borås, samt Krösatågen som går från Halmstad och in mot Värnamo, med slutdestination Jönköping eller Nässjö.
Ständig förbättring av stadstrafiken
Stadsbusstrafik finns i Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad och sedan juni 2020 i Laholm i och med stationspendeln (linje 1). Vi jobbar ständigt med att förbättra busstrafiken genom att justera efter vilka resbehov som finns.
Stadsbusstrafiken i Halmstad står för nästan 20 procent av alla resor i Halland och nästan 70 procent av stadsbusstrafiken. De nya hållplatserna på Laholmsvägen som började användas i december 2017 har gjort det lättare att byta mellan stadsbuss, regionbuss och tåg. De senaste åren har vi löpande utökat trafiken. Exempelvis slogs linje 12 och 13 ihop under 2020, vilket innebär att trafiken till Söder har blivit bättre.
Stadsbusstrafiken i Falkenberg, Varberg och Kungsbacka har setts över, med satsningar på så kallade huvudlinjer och rakare körvägar. Bussarna är dessutom planerade så att de passar till tågen på Västkustbanan. Falkenberg gjordes om 2011. Varberg och Kungsbacka under 2015. Detta har gjort att fler reser med stadsbussarna.
Nya fräscha bussar
2020 gjorde vi en rejäl uppfräschning av våra bussar i samband med att våra nya trafikavtal började gälla. Våra nya fräscha bussar, där flera av stadsbussarna är elbussar, har nytt utseende både ut- och invändigt. Det finns dessutom både tillgång till fritt Wi-Fi och USB-laddning. Samma år såg vi över våra linjenummer. Alla stadsbussar har nu nummer 1-19, där huvudlinjerna har nummer mellan 1-9. Regionbussarna har ett tresiffrigt nummer mellan 100 och 999. Dessutom har varje linjenummer en specifik linjefärg. Det innebär till exempel att linje 1 alltid är blå, oavsett om du reser med linje 1 i Varberg, Falkenberg, Halmstad eller Laholm.
Vi fortsätter förbättra
Vi vill ständigt förbättra vårt erbjudande och fortsätter därför följa upp och utvärdera trafiken för att den ska fungera på bästa sätt.